I HC har vi et prinsipp om at Medlemsmøtet velger hvem som sitter i de fleste komiteene. Dette er litt ulikt flere andre linjeforeninger på Gløs. I mange av de andre Gløs-linjeforeningene har komiteene egne opptak av medlemmer, slik som Indkom. Denne metoden har noen fordeler. Ett viktig argument er at komiteene kan velge inn folk de tror at vil gjøre en god jobb. Et annet er at komiteen kan få inn nye medlemmer som de stoler på. Dette kan være gode argumenter for å la komiteene velge sine egne medlemmer. For eksempel må medlemmene i Pyro stole på hverandre, siden de skal samarbeide om oppgaver som er risikable/farlige. Da er det viktig at de får velge selv de folkene som de må stole på i farlige situasjoner. Det ​kan​ altså være gode grunner for å la komiteer velge medlemmer selv.

 

På den annen side: HC har en mye åpnere linjeforeningskultur enn mange andre på Gløs. For eksempel velges de aller fleste komitemedlemmer i Online og Omega uten at de “vanlige” medlemmene stemmer på dem. Dermed får komitemedlemmene stor makt til å definere hvem som kan være med og bidra i linjeforeningen. Da blir det fort komitemedlemmene som definerer hva som er “kult” og hvem som er “kule” eller “med”. Dette ​kan​ være en god ting, for vi vil jo at det skal være kult å være med i en komite! Samtidig kan kulturen i komiteene bli veldig intern. Det ​kan​ være en god ting (f.eks. blir pHaestkom og Kjellerstyret ofte litt “gjengete” på en veldig god måte!), men det kan også være negativt. Hvis kulturen i en komite blir veldig intern, kan det bli vanskelig å få inn medlemmer som representerer hele linjeforeningen. En slik effekt ​trenger​ ikke være negativt, men det kan bli et problem hvis komiteen har oppgaver som er viktige for hele foreningen. Når ikke medlemsmassen kan velge inn kandidater selv, er det vanskelig å endre kulturen i komiteene. Hvis komiteen har oppgaver som er viktige for hele foreningen, mister medlemmene muligheten til å påvirke dette området.

 

Derfor mener jeg at hovedregelen bør være at Medlemsmøtet velger nye medlemmer til komiteer. Jeg mener at man må ha en spesiell grunn for å velge medlemmer på en annen måte. Dette er ingen ny tanke, for det er slik vi har det i HC i dag. De fleste komiteene har åpne valg, og de nye lovene endrer ikke på dette.

 

Så hvorfor bør vi endre måten for å velge nye medlemmer til akkurat Indkom? Jeg mener at Indkom har veldig viktige oppgaver. De skal motivere Chemikere til å fullføre studiet. De skal vise oss hvilke jobber vi kan få når vi er ferdige. Og ikke minst skal de vise bedrifter som aldri har tenkt på å ansette en Chemiker hvor utrolig relevante Chemikere er for veldig mange bedrifter. Alt dette er viktige oppgaver, men jeg har ikke nevnt det viktigste ennå, for: Indkom er kjempeviktige for å skaffe inntekter til HC. Pengene som Indkom skaffer hjelper til med å sponse sosiale arrangementer og forskjellige aktiviteter som veldig mange Chemikere deltar på. Inntektene fra Indkom er veldig viktige for driften i HC, og da er det viktig at medlemmene som velges i industrikomiteen har som mål i å bidra til å gjøre HC til å bli en så bra linjeforening som mulig, og derfor mener jeg at Medlemsmøtet bør velge de nye medlemmene.

 

Så kan man si at Indkom bør velge sine egne medlemmer fordi Indkom-medlemmene må være seriøse folk som må ha mye opplæring for å gjøre en god jobb med viktige oppgaver. Jeg er enig i at dette er relevant for Indkom. Samtidig har vi mange andre verv som krever mye innsats og opplæring som vi likevel velger på Medlemsmøtet. Alle medlemmene i pHaestkom og Kjellerstyret blir valgt på Medlemsmøtet, og begge disse komiteene gjør kompliserte jobber som påvirker mange Chemikere. Vi velger også mange andre viktige verv på Medlemsmøtet, f.eks. Fadderkom, Utenriks, Kasserer, Secreteuse, PR-sjaepH og pHormand. Alle disse vervene kan havne i situasjoner der det er viktig å være seriøs og profesjonell, akkurat som Indkom, både innad og utad i foreningen. Likevel tror jeg de fleste er enige i at f.eks. Utenriks, Fadderkom og Kasserer bør velges av medlemsmassen. Jeg mener at Indkom har oppgaver som gjør at medlemmene bør velges på den samme måten.

 

[Det er viktig at det sosiale miljøet i komiteene er bra. Det skal være gøy å være i en komite! Hvis komiteer velger egne medlemmer kan de plukke folk de liker, og det kan gi et godt miljø i komiteen. Samtidig ser vi gang på gang at det blir kjempebra miljø i pHaestkom og Kjellerstyret, med inn-ut-middager og generelt god stemning selv om de ikke velger medlemmer selv.]

 

Oppsummert: Jeg synes vi har en god hovedregel i HC med at vi velger komitemedlemmer på Medlemsmøtet. Det er gode grunner til dette. Linjeforeningskulturen vår er mer åpen enn i mange andre foreninger, og komiteene er mindre interne. Derfor mener jeg at man må ha en god grunn for å ha et annet form for opptak, spesielt når komiteen har viktige oppgaver som er viktige for mange medlemmer. Jeg synes Indkom er en slik komite.

 

For å avslutte: Det er viktig for meg å understreke at jeg ikke synes at det er noen ukultur i Indkom. Det ikke er meningen å kritisere noen eller “ta” noen. Fra min synsvinkel virker det bare mer fornuftig å velge Indkom-medlemmer på Medlemsmøtet. Jeg har blitt kjent med veldig mange av komiteene i HC veldig godt, men Indkom har jeg aldri vært medlem av. Hvis Indkom-medlemmer er uenige med meg, kan det godt være at de har en begrunnelse som jeg ikke har tenkt på. I så fall håper jeg at de forteller det til hele møtet. Derfor håper jeg at vi får en god debatt som gjør at alle sammen kan se saken fra mange sider.

 

Kjære Chemikere!

 

Denne uken er det medlemsmøte! Møt opp og oppdater deg på aktuelle saker i HC. Det blir kake, kaffe og saft. Det blir også mulighet for å kjøpe HC-genser og andre effekter under kontortid. Vi har alle genserstørrelser tilgjengelig!

 

Mandag 11.2

Medlemsmøte kl. 18:15 R5

 

Tirsdag 12.2

ITV for IKJ, IMA, IBT og IKP har kontortid kl. 14:00 på Kontoret

Bedpres med SUBPRO kl. 18:15 i KJL1

 

Onsdag 13.2

Styret arrangerer kontortid fra kl. 11:30 på Kontoret

Vaffelonsdag fra kl. 12:00 på Kontoret

 

Lørdag 16.2

Gløsmesterskap kl. 11:30 i Høyskoleparken

 

Datoer fremover:

19.2: Påmelding til Gaukerenn åpner

21.2: Påmelding til pSillis åpner

23.2: ZyrepHaest

25.2: SwingCapHe

4.3-10.3: Blot

2.5: CGP

 

Denne uken er det Sugepumpen som skal vaske Kontoret.

 

Med vennlig hilsen

Styret

Ved Erik Andre Vik

Kjære Chemikere!

 

Denne uken bør du sitte klar på hc.ntnu.no, for det er tid for påmeldingsbonzana! Det blir påmelding for å være vert under blotet, Chemikalen, hyttepHaest, og til bedpres med SUBPRO for 3-5 klassinger på IKP. Linjeforeningens flotte bryggelag, ChØleScab tar også opp medlemmer! Skriv en setning eller to til cholescab@gmail.com, så arrangerer de velkomstbrygging for de interesserte.

 

Mandag 4.2

Billetsalg til Chemikalen åpner kl. 12:00 på byscenen.no

 

Tirsdag 5.2

Påmelding som vert under blotet kl. 12:00 på hc.ntnu.no

Påmelding til bedres med SUBPRO for 3-5 klasse IKP kl. 12:00 på hc.ntnu.no

ITV for IKJ, IMA, IBT og IKP har kontortid kl. 14:00 på Kontoret

Vinkveld #12 Alchohol efficiency index kl. 18:30 R10

 

Onsdag 6.2

Vaffelonsdag fra kl. 12:00 på Kontoret

 

Torsdag 7.2 

Påmelding til HyttepHaest med middag åpner kl. 12:00 på hc.ntnu.no

Påmelding til HyttepHaest uten middag åpner kl. 13:00 på hc.ntnu.no

 

Lørdag 9.2

Lørdagsquiz kl. 18:00 på Kjelleren

 

Datoer fremover:

12.2: Bedpres med Subpro

16.2: Gløsmesterskap

19.2: Påmelding til Gaukerenn åpner

21.2: Påmelding til pSillis åpner

23.2: ZyrepHaest

4.3-10.3: Blot

2.5: CGP

 

Denne uken er det pHaestkom som skal vaske kontoret.

Som mange har fått med seg, har det kommet inn et lovendringsforslag vedrørende Industrikomiteens opptak av medlemmer. Vi i Industikomiteen ønsker å presentere vårt syn i denne saken for medlemsmassen.

 

I Industrikomiteen er oppgavene varierte og vi anser det som svært viktig å ta inn de rette kandidatene til vervet for å opprettholde en effektiv og velfungerende komité. Dette gjør vi gjennom en omfattende intervjuprosess der alle søkere blir intervjuet. Det nye lovforslaget vil medføre at alle nye medlemmer i Industrikomiteen må velges inn på medlemsmøtene. Vi mener dette vil være en lite gunstig løsning både for komiteen og alle nye søkere av flere årsaker.

 

Under et medlemsmøte vil det ikke bli tid til et 10-15 minutter langt intervju til hver søker, og man vil ikke få frem søkernes kvaliteter på langt nær like godt. Det vil gjøre valget mindre gjennomtenkt, og det vil være mye større sjanse for at det ikke er de best egnede kandidatene som blir valgt.

 

Vervet varer i to år, og har en stor arbeidsbelastning. At kandidatene er inneforstått med, og villige til å vie den tiden vervet tar, er noe vi bruker intervjuene på å få klarhet i. Ved å gjennomføre valget på medlemsmøtet faller denne muligheten bort. Vi ser det for eksempel som svært uheldig om medlemmer skulle kunne bli benket til vervet på et medlemsmøte helt uforberedt på hva dette egentlig innebærer.

 

Søkere som innehar egenskapene vi ser på som verdifulle for komitearbeidet er ikke nødvendigvis de som vil stikke seg mest ut gjennom å holde en appell. Det er flere verv der det å være en person som tar oppmerksomheten og skaper god stemning er høyt verdsatt, men i Industrikomiteens arbeid er det ofte ikke like relevant.

 

I komiteen ønsker vi medlemmer fra alle klassetrinn og med ulike egenskaper. Å holde en appell er ikke like lett for alle, og vi mener det er synd om gode kandidater ikke våger å holde appell, eller rett og slett faller igjennom til fordel for andre mer utagerende kandidater som ikke nødvendigvis kommer til å gjøre en bedre jobb.

 

Det er også enighet i komiteen om at de som er best egnet til å vite hvilke personligheter som behøves i komiteen er de som sitter i komiteen selv. At komiteen selv gjennomfører intervjuer, og velger ut de som er best egnet kan det argumenteres for at er en udemokratisk løsning, men alle medlemmer i indkom godkjennes av foreningens øverste organ, medlemsmøtet, og det er de som sitter med den endelige besluttningen.

 

Industrikomiteen stiller seg også undrende til hvorfor dette lovforslaget kun er rettet mot Indkom, og ikke mot for eksempel AudioChromatene som har samme type opptak. Dersom de nye lovene til HC går igjennom vil også Pyrogruppen være definert som en komite, og de praktiserer også liknende opptak som Industrikomiteen har i dag. Forslaget er en innskrenking av utelukkende Indkom sin autonomitet, uten å gjøre tilsvarende endringer for andre komiteer som praktiserer tilsvarende løsninger.

 

Vi ble overrasket over dette lovendringsforslaget og valgte derfor å forhøre oss med de andre bedriftskontaktene på Gløshaugen hva de praktiserer og hvilke fordeler eller ulemper de opplever med den metoden de benytter. Vi har fått inn svar fra 7 av linjeforeningene, og alle forteller at de praktiserer intervjuer av kandidatene og velger selv hvilke medlemmer de tar opp. Samtlige argumenterer for at dette er den beste måten å gjennomføre opptaket på.

Er du en tørst, fattig student? Er du glad i øl? Elsker du IPA, men syns polet tar alt for godt betalt? Brenner du for å videreføre Norges lange, stolte hjemmebryggertradisjon? Vil du imponere venner med et hjemmebrygg som som smaker helt latterlig mye bedre enn tubis? Har du lyst til å oppdage mer av den fantastiske jungelen som er ølsmaker, fra pils til surøl?

Hvis du svarte ja på noen av spørsmålene over kan du sende en mail til cholescab@gmail.com med navnet ditt og skriv "jeg vil bli med og brygge øl" eller noe liknende innen søndag 3. februar.

Vi arrangerer velkomstbrygging når vi vet hvor mange som er interessert!

Kjære Chemikere!

 

Denne uken kan HC by på SlipppHaest til Vinterblot 2019! Her blir det god stemning og hype til Blotet, og det anbefales på det sterkeste å komme.

 

Tirsdag 29.1

ITV for IKP og IBT har kontortid kl 14:00-15:00 på Kontoret

 

Onsdag 30.1

Kontortid kl 11:30-12:30 på Kontoret

Vaffelonsdag fra kl 12:00 på Kontoret

SlipppHaest til Vinterblot 2019 kl. 19:00 på Sukkerhuset Kjeller og Scene

 

Lørdag 2.2

Lørdagsåpent fra kl. 18:00-00:00 på Kjelleren

 

Datoer fremover:

16.2: Gløsmesterskap

23.2: ZyrepHaest

4.3-10.3: Blot

2.5: CGP

 

Denne uken er det Arrkom og Arkivarene som skal vaske Kontoret.

Kjære Chemikere!

 

Åre er forbi, og semesteret er nå offisielt i gang. Denne uken blir det åpen øving med Laborachorium, åpent møte med Promokom, Komitekickoff, samt mulighet for å kjøpe vafler, HC-genser og annet under kontortid. Her er det altså masse å glede seg til!

 

Mandag 21.1

Åpen øving med Laborachorium kl 18:15 K26

 

Tirsdag 22.1

ITV for IKP og IBK har kontortid kl 14:00-15:00 på Kontoret

 

Onsdag 23.1

Kontortid kl 11:30-12:30 på Kontoret

Vaffelonsdag fra kl 12:00 på Kontoret

Åpent infomøte angående filming med Promokom kl 18:15 i K5

 

Lørdag 26.1

Komitekickoff kl. 12:00 Smia 

 

Datoer fremover:

16.2: Gløsmesterskap

4.3-10.3: Blot

2.5: CGP

 

Denne uken er det Indkom som skal vaske Kontoret.

Kjære Chemikere!

 

På grunn av Åreturen skjer det ikke så mye hjemme i Norge annet en post-Åre-depresjonsfest på Kjelleren. Vi i Styret håper at alle som er på tur koser seg ordentlig. Følg gjerne med på Facebook for å finne ut hva som skjer i Åre dersom du er der! Dersom du synes det er lite som skjer her hjemme i Norge, fortvil ikke, det er mange arrangementer man kan glede seg til som skjer de neste ukene.

 

Lørdag 19.1

Post-Åre-depresjonsfest fra kl. 18:00 på Kjelleren

 

Datoer fremover:

23.1: Infomøte filming promofilm IKP

26.1: Komitekickoff

16.2: Gløsmesterskap

4.3-10.3: Blot

2.5: CGP

 

Denne uken er det Wettre + Sportskom som skal vaske Kontoret.

Godt nyttår alle kjære Chemikere!

 

Vi i Styret håper alle har hatt en flott jul og nyttårsfeiring, og er klar for å bli med på nytt sprell og moro i vårsemesteret. Semesterets første uke starter rolig, men etter Åre blir det fullt kjør. I år skjer det masse nytt, og vi ønsker at du skal bli med! Vi trenger blant annet folk som vil være med å lage promo og historiefilm for IKP, hvor det vil bli mulighet for å gå på profesjonelt fotokurs, lære seg videoredigering, trene skuespillerferdighetene sine, eller bare være med å gi moralsk støtte. Om dette høres interessant ut, send gjerne en mail til promokom@hc.ntnu.no, så kan du bli med på moroa!

 

Søndag 13.1

Avreise med buss til Åre kl. 07:00 fra svingdørene ved Realfagsbygget

 

Datoer fremover:

26.1: Komitekickoff

16.2: Gløsmesterskap

4.3-10.3: Blot

2.5: CGP

 

Denne uken er det CHIT som skal vaske kontoret

I dette dokumentet har vi prøvd å fremstille saken og bakgrunnen for saken. Mye av bakgrunnen er informasjon som er hentet fra gamle referater og gamle dokumenter. Vi kan derfor ikke garantere at alt som står i dette dokumentet er absolutt helt korrekt, men det er laget for å skape et bilde av saken.

 

Hva er gjeldende praksis i dag?

I dag er praksisen at man gir 60% av inntektene fra Kjemidagen til ekskursjonen og 40% til HC. Dette er da de resterende pengene etter man har delt overskudd fra Kjemidagen med Timini. Timini på sin side gir alt til ekskursjonen, slik at ekskursjonsreisende fra Timini tjener mer enn ekskursjonsreisende fra HC.

 

Hva er saken?

Saken som nå har blitt tatt opp av styret til Kjemidagen er at de ønsker å forandre fordelingen fra 60% til ekskursjonen og 40% til HC til 80% til ekskursjonen og 20% til HC. Dette vil eventuelt tre i kraft for HC i 2019 og ekskursjonen i 2020.

 

Bakgrunnen til fordelingsnøkkelen til Kjemidagen

Kjemidagen ble opprettet i 2008 av Timini og HC. Det ble da en enighet av en nedsatt arbeidsgruppe at man ønsket å gi 70% av overskuddet til ekskursjonen fordelt på antall reisende mens det resterende skulle gå til HC og Timini fordelt på antall medlemmer. Dette ble funnet i et gammelt referat fra 2008 og det er dermed usikkert om det var styrene i linjeforeningene eller styret i Kjemidagen som bestemte dette. Dette var da trolig begrunnet med å gjøre opp for tapt inntekt på grunn av færre bedriftspresentasjoner. Denne fordelingsnøkkelen ble forandret i 2012. Da bestemte Styret etter diskusjonsmøte å gjøre om denne fordelingen til 60% til ekskursjonen til HC og 40% til HC. Denne fordelingsnøkkelen hadde varighet ut 2015. I 2016 kom Styret H16 frem til at man fortsatt ønsket å ha 60/40. Som en konsekvens er det da ingen gjeldende dokumenter som fastslår hvordan fordelingsnøkkelen innad i HC skal være.

 

Hvem bestemmer hva fordelingsnøkkelen skal være?

Da Kjemidagen ble startet opp kom forslaget til fordelingen gjennom arbeidsgruppen som ble satt ned for å lage Kjemidagen (også senere det første styret for Kjemidagen). Fordelingsnøkkelen har siden 2012 vært bestemt av linjeforeningene innad. Dette har blitt gjort på forskjellige måter, men sist gang man forandret den (2012) var det Styret i HC som bestemte den etter flere diskusjonsmøter. I 2016 ble det diskutert om man skulle forandre den og planen var da å ta det på medlemsmøte, men dette ble ikke noe av. I år ønsker Kjemidagen å forandre dette ved å endre sine egne vedtekter.

 

Hvor mye penger er det snakk om?

Akkurat hvor mye penger det er snakk om vil variere fra år til år, men i år har man sett en oppgang. Tallene beskriver det HC tjente de forrige årene fra Kjemidagen og hva HC ville tjent dersom fordelingsnøkkelen ga 20% til HC. Tallene er tatt etter man har delt med Timini.

I 2017 var det totale overskuddet til HC på ca. 191 000. HC beholdt da ca 76 000. Dette tallet ville vært 38 000 dersom man hadde hatt en fordeling på 80/20.

I år (2018) blir det totale overskuddet til HC på ca. 240 000. Da vil HC med dagens praksis beholde ca. 96 000. Hvis man velger å gå over til 80/20 vil dette bli ca. 48 000. 

 

 

 

Kjære Chemikere!

 

Denne uken skjer Finlandstur! Dersom man ikke skal være med på turen kan man trøste seg med at Kjelleren har fredagsåpent. Her vil det serveres drinker og garantert god stemning.

 

Mandag 05.11

ITV-ene for IKJ, IMA og IKP har kontortid kl. 12:00 på Kontoret

Spørrevaffel arrangeres kl. 12:00 Kjemivrimle

 

Tirsdag 06.11

ITV-ene for IKP og IBT har kontortid kl. 12:00 på Kontoret

 

Onsdag 07.11

Avreise til Finland kl. 04:00 utenfor Kontoret

 

Torsdag 08.11

Chemie FK 11-er spiller mot Pareto FK kl. 19:00 på Tempe Hovedbane

 

Fredag 09.11

PTV-ene har kontortid kl. 11:00 på Kontoret

Kjelleren har fredagsåpent fra kl. 18:00

 

Datoer fremover:

14.11: Siv.ing-living på 60 min!

15.11: Medlemsmøte med valg

23.11: EnglepHaest

 

Denne uken er det pHaestkom som skal vaske kontoret.

 

Kjære Chemikere!

Håper alle hadde en flott HoestpHaest! Denne uken går Kjemidagen 2018 av stabelen og det ryktes goodie-bager på åpningen klokken 10:00 og ikke minst mange interessante bedrifter, foredrag og presentasjoner utover dagen! Det vil også bli holdt Stoormøte denne uken og det er en gyllen mulighet til å få vite litt om hva som skjer i kulissene i Høyskolens Chemikerforening.

Mandag 29.10
ITV-ene for IKJ, IMA og IKP har kontortid kl. 12:00 på Kontoret
Stoormøte holdes kl. 18:15 i K5

Tirsdag 30.10
ITV-ene for IKP og IBT har kontortid kl. 12:00 på Kontoret

Onsdag 31.10
Kjemidagen arrangeres fra kl. 10:00-15:00 på Realfagsbygget
Styret har kontortid kl. 11:00 på Kontoret
Vaffelonsdag arrangeres kl. 11:45 på Kontoret
CHIT har øving kl. 18:15 på Kontoret
Bankett til kjemidagen begynner kl 18:00 på Thon Hotel Prinsen

Torsdag 01.10
Bed.pres med Cybernetica kl. 17:15 i KJL1

Lørdag 03.10
Chemie FK 11-er spiller mot Omega Løkka kl. 14:00 på Tempe Hovedbane

Datoer fremover:
05.11: Spørrevaffel
07.11-12.11: Finlandstur

Denne uken er det Arrkom og Arkivarene som skal vaske kontoret.

Kjære Chemikere!

 

Denne uken er det HoestpHaest! Ta på blådressen og finn fram turklær, og sleng deg med på Baalvors! Det blir god stemning med toddy og bål. Har du ikke mulighet til å bli med på Baalvors, går buss for de med middag kl 18:00 og de uten kl. 20:30. Ruten for begge busser blir som følger: Rema 1000 Moholt, Gløshaugen, Studentersamfundet, Leutenhaven, Ila, Skistua/Hytta. NB: Medbragt går helt fint på Baalvors, men er forbudt på selve studenterhytta.

 

Mandag 22.10

ITV-ene for IKJ, IMA og IKP har kontortid kl. 12:00 på Kontoret

 

Tirsdag 23.10

ITV-ene for IKP og IBThar kontortid kl. 12:00 på Kontoret

 

Onsdag 24.10

Vaffelonsdag kl. 11:45 på Kontoret

CHIT har øving kl. 18:15 på Kontoret

 

Torsdag 25.10

Baalvors fra kl. 12:00 i Bymarka

HoestpHaest fra kl. 18:00 på Studenterhytta

Bedpress med McCinsey kl. 16:15 Smia 

 

Fredag 26.10

Fest med Cornu Aureum kl. 18:00 på Håndtverkeren i Trondheim sentrum

 

Lørdag 27.10

Chemie FK 11-er spiller mot Marin FK kl. 18:00 på Tempe Hovedbane

Lørdagsåpent fra kl. 18:00 på Kjelleren

 

Datoer fremover:

29.10: Stoormøte

31.10: Kjemidagen

05.11: Spørrevaffel

07.11-12.11: Finlandstur

 

Denne uken er det Indkom som skal vaske kontoret.

Kjære Chemikere!

 

Denne onsdagen åpner påmeldingen til Åre for førsteklasse kl. 12:00 på Kontoret! Dette feires med superawesomemegavaffelskontortidårepåmelding fra kl. 11:30 samme dag. Her blir det gratis vafler, saft og kaffe! Sted for pSitting er nå også bestemt, det blir på American Car Club Trondheim på Ranheim. Hit må man komme seg bort selv, men vi er så heldige at Kjellerstyret arrangerer felles buss for alle hjem!

 

Mandag 15.10

ITV-ene for IKJ, IMA og IKP har kontortid kl. 12:00 på Kontoret

Phaestkom tar betalt for HoestpHaest kl. 12:00-14:00 utenfor Kontoret

Oelympiade arrangeres kl. 18:30 i K5

 

Tirsdag 16.10

Phaestkom tar betalt for HoestpHaest kl. 10:00-12:00 utenfor Kontoret

ITV-ene for IKP og IBT har kontortid kl. 12:00 på Kontoret

Diskusjonsmøte nummer to angående lovverket til HC holdes kl. 18:15  i KJL24

Chemie FK 11-er spiller mot NTNUI Champs kl. 20:00 på Tempe Kunstgress

 

Onsdag 17.10

Phaestkom tar betalt for HoestpHaest kl. 10:00-14:00 utenfor Kontoret

Superawesomemegavaffelskontortidårepåmelding kl. 11:30 på Kontoret

Påmelding til Åre åpner kl. 12:00 på Kontoret

Chemie FK 7-er spiller mot Handelshøyskolen BI kl. 17:00 på Eberg Stadion

CHIT har øving kl. 18:15 på Kontoret

Nytt valgsystem testes av medlemsmassen kl. 18:15 R7

 

Torsdag 18.10

Phaestkom tar betalt for HoestpHaest kl. 10:00-12:00 utenfor Kontoret

 

Fredag 19.10

Phaestkom tar betalt for HoestpHaest kl. 12:00-14:00 utenfor Kontoret

 

Lørdag 20.10

Chemie FK 11-er spiller mot Handelshøyskolen SK kl. 16:00 på Tempe Hovedbane

pSitting arrangeres kl. 18:00  American Car Club Trondheim

 

Søndag 21.10

XYZ faktor arrangeres kl. 17:30 i R1

 

Datoer fremover:

25.10: HoestpHaest

31.10: Kjemidagen

07.11-12.11: Finlandstur

 

Denne uken er det Wettre og Sportskom som skal vaske kontoret.

Kjære Chemikere, 

Onsdag 17. oktober vil det bli arrangert en superawesomemegavaffelskontortidårepåmelding på Kontoret fra 11:30 og utover. Mange av dere lurer kanskje på hva dette vil si. Det vil selvfølgelig si at vi tar med oss det beste fra vaffelonsdag, kontortid og Årepåmelding på ett og samme sted. Det blir gratis vafler, saft og kaffe. Det blir tilbud på diverse HC-ting som for eksempel pakkepris på historiebok og pSalmebog. Det vil også bli salg av blådresser. Kl. 12:00:00 blir det live påmelding til Åre. Vi håper så mange som mulig tar tiden innom. 

 

 

 

 

Har du fått med deg de store nyhetene?

Plassene til hoestens HoestpHaest har aldri gått så fort noen gang tidligere i år, og har skapt stor oppsikt i media de siste dagene.
Sjekk ut stigningstallet på den grafen!

Kjære Chemikere!

 

Denne uken åpner påmelding til HoestpHaest! Det arrangeres også fjelltur. Begge disse arrangementene er en fin måte å komme seg litt vekk fra Trondheim, og byr på vakker norsk natur.

 

Mandag 08.10

Diskusjonsmøte om nytt lovverk i HC arrangeres kl. 18:15 i K5

 

Tirsdag 09.10

ITV-ene har kontortid kl. 12:00 på Kontoret

 

Onsdag 10.10

Vaffelonsdag kl. 11:45 på Kontoret

Påmelding til HoestpHaest åpner kl. 12:00 på chemie.no

CHIT har øving kl. 18:15 på Kontoret

Chemie FK 7-er spiller mot Påfyll IL kl. 18:10 på Eberg Stadion

Kjellerstyret arrangerer beerpong-trening kl. 18:00 på Kjelleren

 

Fredag 12.10

Buss for de som skal på fjelltur kjører kl. 16:00 fra Hovedbygget

 

Lørdag 13.10

Kjelleren har lørdagsåpent fra kl. 18:00

 

Søndag 14.10

Chemie FK 11-er spiller mot FK Steindølene 3 kl. 14:00 på Tempe Hovedbane

 

Datoer fremover:

15.10: Oelympiade

17.10: Test av valgsystemet til HC

20.10: pSitting

21.10: XYZ-faktor

25.10: HoestpHaest

31.10: Kjemidagen

07.11-12.11: Finlandstur

 

Denne uken er det CHIT som skal vaske kontoret. Husk at umerket mat skal fjernes fra kjøleskapene når kontoret vaskes.

Kjære Chemikere!

 

Denne uken åpner finlandspåmeldingen! Listene henges opp kl. 06:00 torsdag 4. oktober, men det lønner seg å være med fra kvelden 3. oktober i nanovrimle. Her vil utenriks arrangere kos og god stemning. Reisen til Finland er en tradisjonsrik tur, og her vil man få gode minner og nye vennskap. Det anbefales på det sterkeste å reise!

 

Tirsdag 02.10

ITV-ene har kontortid kl. 12:00 på Kontoret

Påmelding til full før barne-TV åpner kl. 12:00 på chemie.no

 

Onsdag 03.10

Vaffelonsdag kl. 11:00 på Kontoret

CHIT har øving kl. 18:15 på Kontoret

Chemie FK 7-er spiller mot Buf Ballklubb kl. 20:30 på Eberg Stadion

 

Torsdag 04.10

Liste for å melde seg på til Finland henges opp kl. 06:00 utenfor Kontoret

 

Fredag 05.10

SwingcapHpHee arrangeres kl. 19:00 utenfor R1

 

Lørdag 06.10

Chemie FK 11-er spiller mot Realkameratene kl. 16:00 på Tempe Hovedbane

Full før Barne-TV fra kl. 18:00 på Kjelleren

 

Datoer fremover:

05.10: SwingcapHpHee

06.10: Full før barne-TV

12.10-14.10: Fjelltur

20.10: pSitting

21.10: XYZ-faktor

25.10: HoestpHaest

31.10: Kjemidagen

07.11-12.11: Finlandstur

 

Denne uken er det Webkom som skal vaske kontoret.

Kjære Chemikere!

 

På mandag er det Medlemsmøte. Møt opp for å få oppdatering på hva som har skjedd i HC den siste tiden. Her blir det også kaker og loddtrekning. På lørdag skjer badekarpadlingen på Marinen. Bli med å hei HC til seier!

 

Mandag 24.09

Meldemsmøte arrangeres kl. 18:15 i K5.

 

Tirsdag 25.09

ITV-ene har kontortid kl. 12:00 på Kontoret.

 

Onsdag 26.09

Vaffelonsdag kl. 11:00 på Kontoret.

CHIT har øving kl. 18:15 på Kontoret.

Vinkveld kl. 18:00 i Realfagsbygget rom D4-132

 

Torsdag 27.09

Chemie FK 7-er spiller mot Fagforbundet IL kl. 20:30 på Eberg stadion

 

Lørdag 29.09

Badekarpadlingen kl. 09:00 på Marinen

Chemie FK 11-er spiller mot NTNUI HISSI kl. 16:00 på Ørn Arena

Lørdagsåpent fra kl. 18:00 på Kjelleren

 

Datoer fremover:

04.10: Påmelding til Finlandstur

05.10: SwingcapHpHee

06.10: Full før barne-TV

12.10-14.10: Fjelltur

20.10: pSitting

25.10: HoestpHaest

31.10: Kjemidagen

07.11-12.11: Finlandstur

 

Denne uken er det AC og utenriks som skal vaske kontoret.

Kjære alle Chemikere!

 

Mandag 24. september er det klart for høstens første Medlemsmøte! Det er mye spennende som skal skje utover semesteret, og Styret ønsker derfor å vise frem og informere om alt det kule som skjer i verdens beste linjeforening!

 

Hva: Medlemsmøte 

Når: Mandag 24. september, kl. 18:15.

Hvor: R7

Link til arrangement: Her

 

Et Medlemsmøte er et møte hvor alle medlemmer av linjeforeningen er hjertelig velkomne til sosialt samhold, samt at det er en arena for å diskutere viktige saker som omhandler HC. Dagsorden for møtet ligger vedlagt. På Medlemsmøtet vil Styret fortelle litt om hva som har skjedd siden semesteret begynte og hva som skjer fremover. De ulike komiteene vil bli presentert og styregavene fra pHnockepHaest vil bli vist frem på møtet. Det blir selvfølgelig servert kake og annen snacks.

 

Dersom du skulle ha spørsmål angående Medlemsmøte eller andre ting, ikke vær redd for å sende en e-post til styret@hc.ntnu.no, eller ta tak i noen av oss i Styret! Vi vil mer enn gjerne hjelpe til med å svare på alle spørsmål du måtte ha! 

 

Vi gleder oss masse og håper å se så mange som mulig av dere flotte Chemikere i R7 mandag 24. september kl. 18:15! 

 

Klem Styret <3

Kjellern er offisielt gjenåpnet! Kjellerstyret har nå arrangert både AapningspHaest og Lørdagsåpent og er dermed godt igang med den daglige driften. Grunnet HC-fjelltur og Badekarpadlingen har det skjedd to endringer i programmet videre i semesteret og vi har derfor flyttet både pSitting og Full før BarneTV. Nye datoer er henholdsvis 20.oktober for pSitting og 6. oktober for Full før BarneTV. Mer informasjon om disse arrangementene samt Lørdagsåpent fremover kommer fortløpende på Mail, Chemikjelleren på facebook og her, så følg med!

 

XOXO Kjellerstyret 

Kjære Chemikere!

 

Takk for en flott UudpHnocking! Håper alle koste seg. Denne uken vil det være betaling av pHnockepHaest utenfor kontoret. Det vil samtidig bli salg av HC-effekter som pSalmebok, Historiebok, pins, slipsnål, HCs egen kaffekopp, og mer til! Man kan også kjøpe medlemskap i HC, noe som gir rabatt på pHnockepHaest og mange andre HC-arrangementer, samt stemmerett ved valg. I tillegg til den ukentlige e-posten poster HC mye info på Facebook-gruppen sin, så hvis man ikke er medlem her er det bare å legge seg til.

 

Mandag 03.09

Påmelding til åpning av Kjeller'n åpner kl. 12:00 på chemie.no

pHaestkom tar betalt for pHnockepHaest og selger HC-effekter kl. 12:00-14:00 på Kontoret.

 

Tirsdag 04.09

pHaestkom tar betalt for pHnockepHaest og selger HC-effekter kl. 12:00-14:00 på Kontoret.

Vaffelstekeliste blir hengt opp kl. 12:00 utenfor Kontoret.

 

Onsdag 05.09

pHaestkom tar betalt for pHnockepHaest og selger HC-effekter kl. 10:00-14:00 på Kontoret.

Semesterets første vaffelonsdag kl 11:00 på Kontoret.

CHIT har øving kl. 18:15 på Kontoret.

 

Torsdag 06.09

pHaestkom tar betalt for pHnockepHaest og selger HC-effekter kl. 10:00-12:00 på Kontoret.

 

Fredag 07.09

pHaestkom tar betalt for pHnockepHaest og selger HC-effekter kl. 10:00-14:00 på Kontoret.

 

Lørdag 08.09

Åpning av Kjeller'n fra kl. 18:00. Mer info finnes på chemie.no

 

Datoer fremover: 

11.09: pHnockepHaest

17.09: Stoormøte

23.09: Workshop med Promoteringskomiteen

24.09: Medlemsmøte

26.09: Vinkveld 

29.09: Badekarpadlingen

25.10: HoestpHaest

31.10: Kjemidagen

 

Denne uken er det Kjellerstyret som skal vaske kontoret og NV-kjøkkenet. 

 

Med vennlig hilsen

Styret

Ved Erik Andre Vik

Kjære nye studenter! Velkommen til Trondheim, NTNU, og ikke minst Høiskolens Chemikerforening. Vi er linjeforeningen for Industriell Kjemi og Bioteknologi (MTKJ) og det er vi som arrangerer fadderperioden i høst. Vi har masse moro planlagt for dere, så det er bare å glede dere til to av de morsomste ukene i livet deres. 

Nytt for i år er at vi har laget en egen velkomstside til dere her, hvor info om årets fadderperiode ligger, så dere kan se hva dere har å glede dere til!

Det finnes også en facebookgruppe for fadderopplegget her. På denne siden kommer all informasjon om fadderopplegget de første ukene publiseres. Her er det lurt å følge med, da det er mye som skjer!

Sjekk gjerne også ut sidene våre for nye studenter her.
 

Kjære Chemikere!

Håper alle koste seg masse på CGP og fikk blåst litt ut før eksamensperioden braker løs denne uken. På onsdag eller torsdag er det også eksamensgrilling. Følg med på Facebook om hvilken dag arrangementet blir. Styret stiller med griller, kubb og volleyball. Ta med egen grillmat og bli med på en koselig ettermiddag ute i solen.

 

Mandag 30.04

11:00-12:00: ITVene for IMA og IKP har kontortid på Kontoret.

12:15-13:00: Wettrekomiteen tar betalt for Wettrefest utenfor Kontoret.

 

Tirsdag 01.05

12:15-13:00: Wettrekomiteen tar betalt for Wettrefest utenfor Kontoret.

 

Onsdag 02.05

11:15-12:00: Styret har kontortid på Kontoret

12:00: Vaffelonsdag på Kontoret.

12:15-13:00: Wettrekomiteen tar betalt for Wettrefest utenfor Kontoret.

18:30: #Vinkveld 12: Det sprudles i K5.

 

Torsdag 03.05

13:00-14:00: ITVene for IKP og IKJ har kontortid på Kontoret.

 

Datoer fremover:

07.05: Wettrefest

09.05: Masterforedrag

17.05: 17. maifrokost

 

Denne uken er det CHIT som skal vaske Kontoret

 

Med vennlig hilsen

Styret 

ved Joachim Ågotnes

Kjære Chemikere!

 

Denne uken er det endelig Chemie Grand Prix! Styret tar betaling for CGP tirsdag, onsdag og torsdag. Hvis du har glemt å melde deg på er det fortsatt noen ledige billetter som kan kjøpes under billettsalget. Prisen per billett blir 100 kr. Cash is king! Denne uken er også retortene blitt blåst. 

 

Mandag 23.04

11:00-12:00: ITVene for IMA og IKP har kontortid på Kontoret.
12:00: Påmelding til Wettre-fest.

 

Tirsdag 24.04

12:15-14:00: Billettsalg til CGP utenfor Kontoret.

19:30: Omvendt Fadderfest på Sukkerhuset.

 

Onsdag 25.04

11:15-12:00: Styret har kontortid på Kontoret

12:00: Vaffelonsdag på Kontoret.

12:15-14:00: Billettsalg til CGP utenfor Kontoret.

 

Torsdag 26.04

12:15-14:00: Billettsalg til CGP utenfor Kontoret.

13:00-14:00: ITVene for IKP og IKJ har kontortid på Kontoret.

 

Fredag 27.04

17:00: Chemie Grand Prix i R1. I prisen følger det også med en bong!

 

Søndag 29.04

12:00: Flammeblåsekurs med Pyro. 

 

Datoer fremover:  

02.05: Vinkveld #12

07.05: Wettrefest

09.05: Masterforedrag

 

Denne uken er det AC og Utenriks som skal vaske Kontoret

 

Med vennlig hilsen

Styret 

ved Joachim Ågotnes

Kjemidagen17 ble avholdt 1. november og det er nå klart for årsmøte. Møtet vil avholdes 20. november fra kl. 18:15 i R5. Alle med tilknytning til Høiskolens Chemikerforening oppfordres til å delta for å lære mer om hvordan Kjemidagen drives.

De viktigste punktene på årsmøtet blir en oppsummering av årets Kjemidag, gjennomgang av foreløpig regnskap for Kjemidagen17 og valg av nytt styre til Kjemidagen18.

Tentativ saksliste:

  1. Velkommen
  2. Valg og godkjenning av ordstyrer og referent
  3. Gjennomgang og godkjenning av dagsorden
  4. Evaluering av Kjemidagen17
  5. Tilbakemeldinger fra bedrifter og studenter
  6. Gjennomgang av økonomi
  7. Valg av nytt styre
  8. Eventuelt
  9. Møtekritikk
  10. Møtet avsluttes

Kjemidagen består av et styre på 5 personer: Leder, nestleder, økonomiansvarlig, PR-sjef og riggeansvarlig. For 2018 har HC leder og Timini nestleder, mens de tre resterende stillingene fordeles mellom HC og Timini. Alle medlemmer av HC og Timini kan stille til styret i Kjemidagen, men kandidater fra Indkom og NDP er foretrukket. Ta gjerne kontakt dersom du ønsker å stille eller ønsker mer informasjon om vervene. Gjør oppmerksom på at det er kun medlemmer i Indkom og NDP som har stemmerett under Kjemidagens årsmøte.

Oversikt over de ulike stillingene i styret som er aktuelle for HC-medlemmer:

Leder

  • Kjemidagen18-styrets leder
  • Ha generell oversikt
  • Ha ansvaret for presentasjoner, sommerjobbmaraton i forbindelse med Kjemidagen
  • Være kontaktperson for bedrifter, NDP/Orgkom og studenter som jobber på dagen
  • Sende ut informasjon til bedrifter som deltar
     

Økonomiansvarlig

  • Søke om støtte fra institutter
  • Budsjett
  • Ansvar for inn- og utbetalinger, fakturere bedrifter
  • Regnskap
     

PR-sjef

  • Lage og trykke plakater, flyers ++
  • Sørge for promotering på sosiale medier
  • Kontakt med PR-gruppa i Orgkom/3.klasse
     

Riggesjef

  • Kontakt med Byggsikring, vaktmester og faglærere for standplasser og forelesningssal
  • Kontakt med riggegruppa orgkom/3.klasse

Alle diskusjoner og avgjørelser tas i fellesskap, og hele styret jobber sammen. Kontakt med bedrifter gjøres i hovedsak av Indkom, og man får mye hjelp av både Indkom, Orgkom og 3. klasse til selve gjennomføringen av oppgavene.

Velkommen!

Styret, Kjemidagen17

Elkem er blant verdens største produsenter av silisiumsrelaterte materialer og metaller. De søker nå dyktige og motiverte kandidater til sitt toårige traineeprogram! Her vil det blir gitt en egen fadder, og utfordrende arbeidsoppgaver. Dette er en super mulighet for nyutdannede NTNU-studenter, som ønsker en karriere innenfor industrien. Besøk https://elkem.easycruit.com/vacancy/1900621/77635?iso=no for mer informasjon.

Etter matematikk forkurs arrangeres det mattefest på Moholt! Det blir en fantastisk fest der du kan få servert alkohol eller alkoholfrie drinker til en rimelig pris. Dere som ikke var med på forkurset er også selvfølgelig invitert!

Gå til lenken:

https://www.facebook.com/events/1320316068080810/?acontext=%7B%22ref%22%3A%224%22%2C%22action_history%22%3A%22null%22%7D

for mer informasjon!

Kjære nye studenter! Velkommen til Trondheim, NTNU, og ikke minst Høiskolens Chemikerforening. Vi er linjeforeningen for Industriell Kjemi og Bioteknologi (MTKJ) og det er vi som arrangerer fadderperioden i høst. Vi har masse moro planlagt for dere, så det er bare å glede dere til to av de morsomste ukene i livet deres. 

Sjekk ut sidene våre for nye studenter her.

Facebookgruppe for fadderopplegget finnes her, her kommer all informasjon utover høsten. 

Vi er ved semesterets ende og eksamensperioden er godt i gang. Webkom og Styret ønsker alle lykke til på eksamen og en god sommer!

Vi i Webkom presenterer en ny versjon av nettsidene til HC! Feil, mangler, tanker og tilbakemeldinger sendes til: webkom@hc.ntnu.no

 

Vinterblotet er rett rundt hjørnet, og tradisjon tro får Chemikalen æren av å åpne hele kalaset. HCs egenproduserte Chemikal settes opp av Chemikere fra alle klassetrinn, og sammen har vi lagd en forestilling dere sent vil glemme.

 

Siv.ingenting presenterer en arbeidsløs Chemiker i et nådeløst jobbmarked, et turbulent kollektiv, motarbeidende krefter i det offentlige og andre finurlige karakterer. Sammen med et dyktig band og fremragende dansere, sørger skuespillerne for vårens musikalske høydepunkt!

Etter forestillingene åpnes dørene til EtterpHaes på Wildside. Fremvisning av billett gir gratis inngang, og med billig øl og sprudlende folk blir det knallgod stemning! Til info er det tradisjonelt flest Chemikere på onsdagsforestillingen, mens linjeforeningsstyrer og andre Gløsinger inviteres til tirsdagsforestillingen.

Billettreservasjon for Chemikere foregår på chemie.no. For eksterne, reserveres billetter på chemikalen.no.

Snok rundt, finn feil og mangler. Send alle tanker og tilbakemeldinger til: webkom@hc.ntnu.no